7 mai 2016

Când cărțile îngălbenesc prematur. Cum avem grijă de ele


Curățenia în bibliotecă este, de obicei, o încântare pentru fiecare șoarece de bibliotecă. Pe lângă ștersul prafului și aranjatul cărților pe raft, adesea ne oprim pentru le a răsfoi și a le simți din nou mirosul, rememorând scurta perioadă în care am fost captivi în universul lor.

Se mai întâmplă însă să constatăm cu tristețe că acele cărți pe care nu demult le aduceam acasă de la librărie, arătând și mirosind a nou, astăzi au căzut pradă acțiunii nefaste a timpului. Desigur, cărțile vechi au propriul lor farmec, dar parcă suferi și tu când le vezi îmbătrânind pre devreme!

În poză e primul volum din seria Lux de Anna Godbersen, de care îmi amintesc cu nostalgie că m-a introdus în lumea genului Young Adult, acum vreo 7 ani. Și seria Twilight a început să îngălbenească. Evident, cărțile clasice ale copilăriei au căzut de mult pradă timpului. 

Ce e de făcut? Cărțile oricum vor îngălbeni într-un final, dar aparent acest moment poate fi amânat dacă avem grijă de cărțile noastre. Răsfoind o serie de articole pe Internet, am găsit niște sfaturi de care putem ține cont pentru a prelungi viața prietenelor noastre neînsuflețite:

Tipul cărții

  • Dacă doriți să păstrați cărțile pe termen lung, cele cu copertă cartonată sunt de preferat. Nu doar că arată mai bine, dar și calitatea hârtiei e de obicei superioară, iar duritatea copertei previne deteriorarea ei când o scoateți des de pe raft. Plus că aceste cărți arată foarte cool chiar și îngălbenite. :D

Condiții de păstrare

  • Țineți cărțile la distanță de ferestre, de surse de căldură sau umiditate. Dacă aerul din cameră e prea uscat, paginile se usucă, devenind fragile și îngălbenite. Cleiul şi pânza se pot usca și ele prea tare și astfel ne trezim cu paginile dezlipite. Dacă umiditatea e prea mare, hârtia se degradează, iar cărțile pot mucegăi.
  • Nu expuneți cărțile în bătaia directă a soarelui sau la lumină puternică. Aceasta face copertele cărților să se decoloreze și paginile să se îngălbenească mai repede.

Mânuirea

  • Asigurați-vă că aveți mâinile curate în timp ce citiți și nu puneți coatele pe carte.
  • Folosiți semne de carte subțiri în loc de creioane sau alte obiecte care pot contribui la deteriorarea cărților. 
  • Nu fumați în timp ce citiți. :D

Aranjarea pe raft

  • Păstrați cărțile pe raft în poziție verticală sau orizontală, dar nu sprijinite una de alta. Nu înghesuiți cărțile pe raft și lăsați un spațiu de 2-3 cm între carte și spatele raftului.
  • Nu țineți cărțile lipite de perete, deoarece acestea vor tinde să absoarbă umezeala peretelui.

Ștersul de praf

  • Ștergeți praful de pe rafturi și cărți în mod regulat, dar fără a folosi soluții chimice.
  • Dacă o carte vine cu supracopertă(dust jacket), nu o aruncați. Puteți chiar să confecționați una voi înșivă, din hârtie.
Surse de inspirație:

Ei, eu una mă găsesc vinovată de multe din greșelile expuse mai sus. Sper ca pe viitor să fiu mai blândă și mai răbdătoare cu cărțile mele.

Voi aveți cărți care s-au îngălbenit? Ce faceți pentru a avea grijă de ele?

10 comentarii:

  1. Trebuie să recunosc că odată ce le-am pus pe raft, nu mai acord așa de multă atenție cărților. Doar la curețeniile de primăvară când le mai mut sau mă hotărăsc să mai dau din ele. Dar nu le șterg de praf sau le îngrijesc în vreun fel :/ Ar trebui să fiu și eu mai atentă cu ele :(
    xx

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Don't worry! Presupun că majoritatea cărților tale sunt noi și mai au până „îmbătrânesc”, însă îți recomand să le ștergi de praf măcar de două ori pe an. :D

      Ștergere
  2. Hihi, ce articol interesant! :D Aveam și eu niște cărți îngălbenite, dar care erau de mai mult timp, în schimb, cele pe care le primesc/mi le cumpăr eu, sunt toate îngrijite și puse frumos la locul lor. Totuși, e bine de știut, așa că îți mulțumesc pentru articol! >:D<

    RăspundețiȘtergere
  3. Pe mine mă stresează de-a dreptul faptul că, de obicei, cărţile tind să absoarbă foarte mult praf şi trebuie curăţate destul de des.
    Mulţumim de sfaturi, o să încerc să am grijă de cărţi mai mult de acum încolo!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu e foarte convenabil să stai să ștergi de praf fiecare carte în parte, mai ales dacă mai ai și alte obiecte prin bibliotecă precum bibelouri, dar e ceva ce trebuie făcut. Și eu îți mlțumesc pentru vizită. Lecturi plăcute! ^_^

      Ștergere
  4. Eu ador să pun cărțile la loc şi să le scot de câte ori vreau ca să le admir şi să le îngrijesc. Suntem bone de cărți, ce mai? :D
    Oricum, e interesant articolul, mulțumim frumos, iar dacă ceva se întâmplă cu dragile noastre cărți, avem de unde să citim sfaturi.
    Mulțumim de articol, te pup! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haha, de acord! Și eu ador să scot din când în când cărțile de pe raft și să le întorc de pe o parte pe alta. Curățenie, în schimb, fac mai rar. :D
      Din păcate procesul de îngălbenire al cărților nu poate fi întors, ci doar încetinit, așa că îți recomand să le îngrijești constant. :)

      Ștergere
  5. Foarte interesant articolul! :D Înainte, aranjatul cărților în bibliotecă era una dintre activitățile mele preferate. Și acum este, însă am strâns mult mai multe cărți, și nu mai dispun de mult timp sau chef pentru a le șterge des de praf, sau a le reorganiza. Un book unhaul nu ar strica. :D

    Am câteva cărți vag îngălbenite, însă nu țin minte să am vreuna în condiții proaste. :D O să mai arunc un ochi prin bibliotecă la următoarea "curățenie", și voi încerca să am grijă de ele pe cât de mult pot. În ultimul an am devenit mai detașată, nu mă mai stresez exagerat de mult cu întreținerea tuturor cărților (îndoit de pagini, coperte, etc.), lucru care chiar m-a făcut fericită uneori. :))) I know, I am evil! >u<

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi sse pare super că toate cărțile tale sunt în condiții bune și cred că mediul în care le păstrezi are un rol important (la mine se mai infiltrează unii dăunători precum umezeala sau fumul). Te ințeleg perfect în privința timpului și chefului pentru curățenie. Îndoit de pagini? That's evil. :))

      Ștergere