14 aug. 2013

Recenzie „Exerciții de echilibru” de Tudor Chirilă

Exerciții de echilibru de Tudor Chirilă
Ești singur în vârtejul suferinței tale și dacă vrei să ieși trebuie să tragi aer în piept și să te scufunzi până se sfârșește.

Exerciții de echilibru nu este un roman propriu-zis, ci o culegere de postări de blog, publicate inițial pe tudorchirila.blogspot.ro în intervalul 2007-2012. Tudor abordează subiecte variate precum viața de zi cu zi, iubirea, singurătatea, credința sau naționalismul. Unele postări îmbracă forma unor povestioare sau file de jurnal, însă majoritatea au un caracter reflexiv.

Înainte de a citi cartea, nimic nu vă împiedică să aruncați un ochi pe blogul lui Tudor Chirilă, pentru a vă familiariza cu stilul lui de a scrie. Printre textele pe care le recomand se numără De mână cu Dumnezeu, Scrisoare către liceeni și Să omorâm sindromul Caragiale.

Îmi vine greu să vorbesc despre această carte în ansamblu. Am întâlnit texte foarte bune, care m-au emoționat până la lacrimi, dar și unele care mi s-au părut insipide sau vulgare. Adesea am regăsit în aceste texte frământările și aspirațiile mele, dar am avut și momente în care personalitatea lui Tudor mi se părea foarte anostă.

Am observat că scriitorului îi place să se joace cu figurile de stil sau să atribuie definiții concrete unor lucruri abstracte, dar asta nu înseamnă că reușește întotdeauna să fie profund. Din contra, multe texte sunt încărcate cu metafore sau epitete neobișnuite și greoaie. Mult mai reușite mi s-au părut povestioarele simple și fragmentele din viață, relatate cu pasiune și naturalețe.

Sunt convinsă că toți cei care citesc și reușesc să ducă volumul până la capăt vor găsi aici ceva ce le place. Cu preponderență cei care se simt neînțeleși, cei chinuiți de frământări sufletești, cei cărora le place să privească dincolo de aparența lucrurilor. Fanii lui Tudor Chirilă vor avea ocazia de a-l cunoaște dincolo de ipostaza de cântăreț, iar bloggerii vor primi un plus de inspirație și încredere pentru a-și valorifica sentimentele și trăirile prin intermediul blogului.

Cum spuneam mai sus, nu am fost pe deplin satisfăcută de această carte, a avut destule lipsuri, dar cu siguranță este ceva nou, deosebit, care merită încercat.

De fapt, cartea reprezintă o oglindă a lui Tudor Chirilă, cu defectele și calitățile lui, cu momentele lui bune sau proaste, nelipsite din viața fiecăruia. Sunt însă de părere că din toate acestea a ieșit un lucru bun, o carte cu "echilibru", din care putem să îl cunoaștem mai mult pe Tudor Chirilă, să ne cunoaștem mai mult pe noi și viața în general.

Nota mea: 4/5
Această carte poate fi achiziționată de aici.
Înscrie-te și tu la această campanie!

12 comentarii:

  1. Ca să vezi! Nu știam că Tudor Chirilă este un artist și în acest domeniu!Pare tare interesantă cartea,cred că ar trebui să mi-o cumpăr și eu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E într-adevăr interesant. Tudor Chirilă cel din roman mi se pare foarte diferit de cel de pe scenă.

      Ștergere
  2. Bună recenzie :) Am citit-o și eu și mi-a plăcut. Desigur, textele vulgare mi-au cam lăsat un gust amar, dar e o carte profundă, interesantă :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci! Și mie mi-au lăsat un gust amar. Mi se pare păcat ca două-trei texte să strice și atmosfera celorlalte, dar poate e mai bine așa, altfel am fi obținut o imagine nerealistă a scriitorului.

      Ștergere
  3. Știam de carte, și chiar am ezitat așa mult încât am lăsat-o la loc.
    Poate data viitoare o să o cumpăr.
    Cu ocazia asta am aflat că are blogul ăla. Și pot spune că Scrisoare către liceeni m-a lăsat fără cuvinte. Omul ăsta e un geniu, deși citind pasaje din carte am simțit și eu exagerările alea de metafore.
    Îmi place mult recenzia! Felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci! Sper să ai ocazia de a citi cartea și să nu te dezamăgească! :)

      Ștergere
  4. Până acum despre această carte am văzut doar păreri foarte bune și foarte proaste. Dar am încredere în tine și o s-o iau :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Așa e. :) Am googălit puțin cartea și am observat că recenzatorii sunt foarte fermi în opinie- fie le place, fie nu. Eu una sunt ceva mai la mijloc. Sper ca pe tine să nu te dezamăgească.

      Ștergere
  5. Mi`am dorit sa citesc cartea, dar am fost putin sceptica in privinta continutului... Acum, dupa ce ti`am citit recenzia sunt convinsa ca merita citita.

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte frumoasă recenzia, dar parcă tot mai am dubii în ceea ce priveşte achiziţionarea acestei cărţi. Cred că cel mai bine ar fi să o împrumut de la un prieten :))

    RăspundețiȘtergere